Premieră la Tesla: cum a reușit să se impună în fața Ford și GM

de: Ciprian Ioana
10 01. 2020

Tesla e deja un nume extrem de mare în industria auto. Nu e un constructor clasic, dar a reușit să se impună în fața altor giganți americani precum General Motors și Ford la un capitol care îi poate prezice viitorul.

Tesla nu prea mai are nevoie de nicio prezentare. E constructorul care a reinventat industria auto, a fost pionier în privința mașinilor electrice și, în ciuda multor obstacole de pe drum, a reușit să se impună.

2019 a fost un an bun pentru compania lui Elon Musk, iar datele de la Bursă evidențiază cel mai bine succesul americanilor.

Pentru prima dată în istorie, valoarea acțiunilor Tesla a depășit-o pe cea combinată a General Motors și Ford, doi constructori auto cu o istorie mult mai lungă pe piață. Iar asta spune multe despre ce i-ar putea rezerva viitorul companiei lui Elon Musk.

Cum s-a impus Tesla în fața General Motors și Ford

Miercuri, acțiunile Tesla au urcat cu aproape cinci procente și, la finalul ședinței de tranzacționare, atinseseră un record de 492,14 dolari. Astfel, capitalizarea de piață a companiei lui Elon Musk s-a dus până la 89 de miliarde de dolari. Asta înseamnă cu vreo două miliarde de dolari mai mult decât valoarează la un loc acțiunile General Motors și Ford.

GM are un market cap de 50 de miliarde de dolari, în vreme ce Ford a ajuns la 37 de miliarde de dolari, după cum notează Reuters. Este impresionant dacă stai să te gândești că cei doi constructori americani au livrat, în total, mai bine de două milioane de vehicule numai în SUA anul trecut. Tesla a livrat, în toată lumea doar 367.500 de vehicule. Iar diferența dintre veniturile obținute e, de asemenea, uriașă:

Încasări estimate 2019 – Ford, GM și Tesla în SUA – sursa: Reuters

După rezultatele extrem de bune din trimestrul al treilea, marcat de profit și după numărul de mașini livrate în ultimele trei luni ale anului, acțiunile Tesla s-au dublat în ultimele luni.

Sigur, pentru investitori e motiv de deschis șampania în aceste zile. Numai că unii analiști preferă să se păstreze cu picioarele pe pământ și să gândească dintr-o altă perspectivă. Marea problemă a Tesla e că nu e privită de toată lumea drept o companie care fabrică mașini. E văzută mai mult o companie din zona de tehnologie.

Și, din această perspectivă, acești analiști preferă să aștepte și să vadă dacă profitabilitatea poate fi menținută pe termen lung. Pe termen scurt, însă, premisele sunt dintre cele mai bune. Compania lui Elon Musk și-a deschis o fabrică în Shanghai, iar prezența în cea mai mare piață auto a lumii este un mare avantaj.

Mai ales că Tesla nu a fost obligată să intre în parteneriat cu vreun constructor local pentru a primi aprobare.